tiistai 7. elokuuta 2018

Hollannin terveiset ja Hipin huonoa tuuria

Näköjään jokainen postaus alkaa jonkinlaisella ihmettelyllä miten aika onkaan taas vierähtänyt. Voin vedota helteeseen ja sen aivoja sulattavaan vaikutukseen. Tosin sitä tekosyytä ei ollut kesäkuussa mutta pidetään nyt kiinni tuosta tekosyystä.

Alkuun MM-reissu. Se oli ihan huippumatka! Olin iloinen, että päätin kuitenkin lähteä Hollantiin vaikka sitä pitkään arvoinkin. Ajamista ja matkustamista tuli paljon, reissu nieli rahaa mutta oli se silti sen arvoista. Flown kanssa lähdettiin jo maanantai-iltana reissuun. Eka etappi oli Turusta Tukholmaan. Tiistaina ajeltiin kaikessa rauhassa Malmööseen, mistä lautta lähti klo 23. Päivän aikana pysähdeltiin useasti erilaisissa paikoissa koska aikaa oli.

Jönköpingissä oli ihanat rauniot Vättern-järven rannalla. Täällä vietettiin pidempi tovi lounastaukoa pitäen.

Illalla päästiin Malmöön. Satama löytyi ongelmitta ja laivaan pääsi ajoissa. Luksusta. Lauttamatka kestikin ajateltua pidempään kun teknisen vian takia laiva jäi seisomaan merelle puoleksitoista tunniksi. Travemunden päässä oli tarkoitus löytää parkkipaikka, minne jättäisin autoni. Satama oli pelkkää isoa teollisuusaluetta eikä siellä todellakaan näkynyt mitään parkkipaikkaa. Satama-alueelta poistuttuani päätin kääntyä ekasta risteyksestä veks tarkastelemaan karttaa ja etsimään sitä hiton parkkipaikkaa. Tällä kertaa kävi tuuri sillä tämä risteys veikin suoraan oikeaan paikkaan joten kävin kysymässä tarkan osoitteen tälle parkkipaikalle ja sitten soittoa Tiinalle kooordinaateista. Sinne jäi oma auto odottelemaan melkein viikoksi. Tiina ja kultaiset tulivat nappaamaan meidät kyytiin ja niin päästiin jatkamaan matkaa kohti Hollantia.

Iloinen matkaseurue Saksassa.

Ajomatka sujui rattoisasti ja iltapäivällä oltiinkin hotellillamme. Tämä hotelli oli ihan mahtava! Hollannin maaseudulla, Dwingeloon kaupungissa (?) ihastuttavassa maalaismaisemassa oleva hotelli oli ihan nappilöytö. Omasta huoneesta oli ovi pienelle ulkoterassille ja ihan toisella puolella oli lehmät laiduntamassa. Tykkäsin! Hotellilla oli myös uima-allas, joka oli ahkerassa käytössä meidän porukan kesken.
Lenkkireitit olivat ihan parhaita, joka puolella oli lampaita, lehmiä ja hevosia. Voiko sitä enempää toivoa majapaikalta?

Torstaina oli treeni- ja avajaispäivä. Suomalaiset olivat laitettu reilusti ekana treenaamaan heti kahdeksalta. Meillä oli yksi pisimmmistä matkoista mutta hei, kyllä se on kiva treenata heti aamusta. Treeniaikaa oli 6min per koira. Käytin oman aikani alun eteenmenon palkkaamiseen. Se kun oli hieman hajonnut ja Flow oli tupannut juoksemaan ihan mihin sattuu. Palkkailin nurkkiin ja F tuntui menevän ihan ok. Lopun ajan testailin vain pohjaa, joka tuntui ikävän liukkaalta. Pohja oli rakennettu sellaisista kovista vaahtomuovipaloista mutta ainakin Flow suti sillä menemään ihan huolella. Kisahallissa ei ollut ilmastointia joten siellä oli kuuma! Muutamat pienet ovat olivat auki mutta eivät se saaneet ilmaa vaihtumaan.

Avajaiset olivat vasta kuudelta illalla joten käytiin välissä hotellilla uimassa ja pakkailemassa osallistujalahjoja. Avajaiset olivat helteiset kun aurinko oli lämmittänyt hallia koko päivän. Edustusasumme takit olivat niin kuumat! Mutta pakkohan niitä oli pitää päällä joten niissä sitten paahduttiin.

Perjantaina Flowlla oli lepopäivä kun kisattiin HTM:ssä. Susanna ja Brii olivat vasta loppupuolella joten lähdimme vähän myöhemmin kisapaikalle. Nähtiin silti suurin osa hienoista ohjelmista. Etenkin Saksan kultsu Boogie ja Sandra Roth olivat mahtavan upeita.

Lauantaina oli vuorossa freestyle. Flow starttasi jo yhdeksäntenä joten sai kisata vähän viileämmässä hallissa. Iltapäivästä kisapaikka oli jo ihan pätsi. Laitoin Flown tassuihin coca colaa ja se tuntuikin vähän auttavan, Flow ei sutinut niin pahasti kuin torstaina. Alun eteenmeno meni vähän säätämiseksi kun Flow vaan lähti hippasen väärään suuntaan mutta sillä mentiin ja jatkettiin vain vähän eri paikasta. Noin muuten olin ihan älytyytyväinen Flown tekemiseen, jälleen kerran. Yhdessä kohtaa se vähän jäätyi ja jäi seisomaan mutta en ottanut siitä kierroksia vaan jatkettiin kun koira pääsi taas kartalle. Flow sai pisteitä 25,72, mihin olin tosi tyytyväinen. Selkeästi kisan alussa pisteitä tuli nihkeämmin joten oma haave 25 pisteen huiteilla olevasta tuloksesta täyttyi. Lopulta Flow sijoittui parhaana suomalaisena sijalle 15! Koirakoita oli kuitenkin 47 joten tuohon sijoitukseen olin enemmän kuin tyytyväinen. Olin itse ajatellut, että jos puolen välin paremmalle puolelle pääsisi, olisi se meille huippujuttu. Noissa kisoissa taso oli kova ja ohjelmat kovin erilaisia. Kuka tykkää mistäkin eikä ohjelmia edes pysty täysin vertailemaan keskenään. Silti me oltiin siellä heti kärjen tuntumassa mukana ja se oli niin kovin siistiä. Finaalipaikka ei ollut meidän tavoitelistalla ja nyt kun näin miten kuuma halli oli, olin vielä tyytyväisempi sijoituksestamme. En olisi Flowta halunnut sunnuntain iltapäivälle uutta esitystä tekemään.

(Instakuvassa vielä sijoitus 14 koska pisteissä oli härdelliä ja ilmeisesti yhden kisaajan pisteet olivat väärin. En saa vaan enää tuonne korjattua, heittää instasta pois kun yritän muokata...)

Päivä oli pitkä ja sen jälkeen oli vielä get together-dinner. Tämän alku vaan venyi ikävästi joten kun vihdoinkin pääsimme pöytiin, imuroimme ruoat naamariin ja sitten hotellille nukkumaan.

Sunnuntaina lähdimme hyvissä ajoin kisapaikalle katsomaan finaaleja. Olipa ihanaa kun sai katsoa rauhassa ja nauttia upeista esityksistä. Voittajat olivat kerrassaan upeat ja mitalistitkin ansaitsivat jokainen paikkansa. Itse olisin pieniä muutoksia järjestyksiin tehnyt mutta nämä ovat pitkälti makuasioita huipulla.

Onneksi olimme ottaneet hotellin maanantaille asti, joten saatiin rauhassa viettää yksi ilta vielä ihanissa maisemissa. Syötiin hotellilla, pidettiin hauskaa ja nautittiin lämpimästä illasta. Joukkuehenki oli korkealla ja tämän porukan kanssa olisi viihtynyt reissussa pidempäänkin. Maanantaina lähdettiin aamupäivällä liikenteeseen. Pysähdyimme kävelemässä Groningenissa ja suunnitelmissa oli käydä myös Kielissä mutta ruuhkat motareilla vesittivät tämän suunnitelman. Hyvä kun ehdittiin käydä syömässä Lyypekissä kun lopulta löysältä näyttänyt ajoaikataulu muuttuikin varsin tiukaksi. Ehdittiin satamaan lopulta hyvissä ajoin ja autokin löytyi sieltä minne sen jätin. Lautta lähti vasta 02:30 joten käytiin satamassa lenkillä ja moikkailtiin Tiina, Katri ja Harri jotka lähtivät suoraan Suomeen kun minä matkustin taas Malmööseen ja Ruotsin kautta kotio. Laivalla tuli uuvahdus heti kun pääsi sänkyyn. Onneksi laiva oli vasta 11:15 perillä niin ehti nukkua pitkään ja käydä aamiaisella rauhassa. Aamulla kääntyi nokka kohti Tukholmaa mutta pysähdyttiin heti Landskroneniin, mistä löytyi ihanin uimaranta ikinä! Niin kirkasta vettä ja ihana hiekkapohja! Täällä vietinkin Flown kanssa usean tunnin koska harvoin pääsee noin ihanaan paikkaan. Eikä missään koirankieltokylttejä! Rannalla oli jopa koirille oma vesitarjoilu. Ei Suomessa vaan tuollainen onnistuisi... Ei täällä mahdu koirat samalle rannalle muiden uimareiden kanssa.

Loppupäivä ajeltiin hissukseen kohti Tukholmaa. Helteinen keli esti kaupoissa käynnin koska ei Flow olisi voinut odottaa autossa 30 asteen lämmössä, edes varjossa. Laivamme lähti vasta seuraavana aamuna joten nukuin pari tuntia jonkun huoltoaseman taukopaikalla kahden aikaan yöllä. Päätin säästää tässä vaiheessa enkä ottanut enää tälle yölle hotellia. Aamulaivalle olin ottanut aamiaisbuffetin joten suihkun kautta sinne ja sitten olikin hyvä aika nukkua viimeaikaiset univelat, ainakin osittain, pois.

Olipahan reissu mutta niin ihana sellainen. Flow on mitä helpoin matkakumppani, ei hötkyile missään, nukkuu aina kun siihen on mahdollisuus ja on muutenkin niin kiltti otus ettei tosikaan.

Toinen iso asia oli se kun löysin Hipin vasemman lavan päältä pienen patin kahta päivää ennen reissun alkua. Patti ilmestyi kuin tyhjästä ja siinä oli alussa rupi päällä. Ajattelin että joku keppi tms on tökännyt siihen ja siinä olisi tuollainen pieni ihoreaktio. Nopea ilmestyminen jäi kuitenkin hieman mietityttämään joten laitoin työkaverille viestiä josko hän ehtisi sen vielä maanantaina poistamaan ennen kun lähdemme laivalle.

Pieni ja mitättömän oloinen patti

Koska patti oli niin pieni, pyysin että se poistetaan hereillä puudutuksessa. Eikä Hippi sanonut sanaakaan koko operaatiosta. Tuijotti vain namia jonka olin laittanut tuolin päälle odottelemaan operin loppumista. Patti lähti silti tutkittavaksi koska hysteerinen omistaja.

Tulos viestiteltiin mulle juuri kun olin Viikkarin satamassa kotiinpäin tulossa. Patti olikin osoittautunut epiteliaaliseksi karsinoomaksi :( Marginaalit olivat alle 1mm joten se ei ollut ihan riittävästi. Eli alueelta pitäisi poistaa iso pala ihoa, jotta saadaan varmasti riittävästi puhtaita marginaaleja. Sovittiin sitten, että tulen heti seuraavana aamuna Hipin kanssa. Olin kotona kahdentoista aikaan illalla ja aamulla kello aikaisin soimaan. Nyt Hippi leikattiin inhalaatioanestesiassa, koska operaatio oli isompi ja kestoltaan pidempi. Onneksi kaikki meni hyvin ja poistettu iho laitettiin vielä patologille tarkastettavaksi. Tulosta ei onneksi tarvinnut jännätä kuin viikon verran. Marginaalit puhtaat eikä näytteessä enää havaittu merkkejä karsinoomasta. Niin iso helpotus! Ennusteen pitäisi olla oikein hyvä täydellisen poiston jälkeen ja onni, että patti poistettiin niin pikaisesti sen ilmestyttyä. Jos Hipillä ei olisi ollut lyhyttä turkkia, en tuota pattia olisi noin nopeasti bongannut. Nyt haava on parantunut kokonaan ja tikitkin on poistettu. Kauluria ei tarvinnut pitää mutta raapimisen estämiseksi Hippi sai pitää Vuokon lapselta saatua hellemekkoa.

Nyt vaan peukalot ja tassun pystyyn että patit olivat nyt tässä Hipin osalta!

Mitähän muuta on unohtunut kirjoittaa? Ai niin, Flow sai juhannuskisoista HTM-sertin :O Vähän ahdistui ahtaasta kehästä mutta teki kuitenkin sen minkä osasi ja se riitti tällä kertaa. Nippanappa mutta riitti silti.

Viikonloppuna lähdetään vielä Ruotsiin kisaamaan. Neljä kisaa Solvallassa. Tällä kertaa neljä HTM-starttia. Saatiin kutsu Jonnan ja Zoyan luokse kyläilemään niin pitihän sitä lähteä kun lomaa on vielä jäljellä.