keskiviikko 4. lokakuuta 2017

Noin 2000 kilometriä myöhemmin

Rankka mutta ratkiriemukas Tanskan PM-kisareissu takana! Aika paljon energiaa nää reissut imee mutta onneksi tällä kertaa ei ollut mitään ylimääräisiä kommelluksia. Lähdettiin Vuokon kanssa keskiviikkona matkaan laivalla Turusta, josta tuli myös omilla autoilla muu joukkue Katria ja Simbaa lukuunottamatta. Dio lähti matkaseuraksi ja Hippi pääsi isälleni hoitoon.

Iloinen matkaseurue laivalla.

Aamulla oltiin aikaisin Tukholmassa ja siitä oli hyvin aikaa ajella Göteborgiin. Pysähdyttiin paristi lenkittämään koiria ennen kuin saavuttiin lautalle. Koirat jäivät autoon nukkumaan lauttamatkan ajaksi ja me kävimme porukalla syömässä.

Tanskan puolelle saapuessamme olikin jo pimeää ja puolisentoista tuntia vielä ajomatkaa Viborgiin. Hotelli löytyi kuitenkin helposti joten käytiin hakemassa avaimet, lähdettiin lenkille ja sitten huoneeseen ompelemaan esiintymisvaatteita. Ei taas jätetty mitään viime tinkaan.

Perjantain harjoitukset olivat yhdeltä joten saimme aloitella päivää kaikessa rauhassa. Kilpailut pidettiin indog elite centerissä, joka oli iso halli erinomaisella mattopohjalla. Rakennettiin leiri ja lähdettiin testailemaan musiikkeja. Suomella oli puoli tuntia aikaa treenata joten se tarkoitti viittä minuuttia per koira. Päädyimme treenailemaan Jodin ja Flown kanssa samaan aikaan jolloin ehdimme olla 10 minuuttia kehässä. Enkä tosin viitsinyt olla edes koko aikaa treenaamassa koska sain kokeiltua tärkeimmät asiat ja palkattua ne hyvin. Eipä noissa toki tarkoituskaan ole mitään ihmeellistä enää harkata, kunhan käy näyttämässä koiralle kehän ja muutama toisto hyvällä fiiliksellä.

Treenien jälkeen käytiin kaupassa ja hotellilla. Katri ja Simba tulivat vähän ennen avajaisia joten lähdimme heidän harkka-aikaa katsomaan. Avajaisissa oli Viborgin pormestari paikalla pitämässä puheen ja arvottiin myös maiden lähtöjärjestys. HTM-joukkue sai kolmannen lähtöpaikan ja freestyle-joukkue ensimmäisen. Avajaisten jälkeen läksimme vielä porukalla syömään hotellille ja sitten vielä viime hetken ohjelmatreenit hotellihuoneessa.

Lauantaina HTM aloitti joten jätin Flown hotellille nukkumaan. Olin luvannut kuvata suomalaisten suoritukset ja laittaa ne reaaliaikaisena edustusjoukkueen fb-sivuille koska livestreamia ei ollut. Tämän lisäksi joukkueenjohtajan tehtävät ja välillä oman suorituksen miettimistä joten naruja oli vähän siellä sun täällä pideltävissä. HTM-koirakot tekivät upeita suorituksia ja kaikki saivat hienot pisteet. Näillä tuloksilla Suomi tuli kolmanneksi joukkuekisassa. Sanna ja Rin pääsivät lisäksi seuraavan päivän finaaliin!

HTM-kisan jälkeen oli lounastauko jolloin ehdin hakea Flown ja lenkittää sitä. Meidän suoritusvuoro oli yhdeksäntenä, ei tarvinnut onneksi ihan hirveän kauaa odotella. Eikä omaa suoritusta ehtinyt kuvaamisen ja muiden auttamisen ohessa edes jännittää, kätevää!

Flow oli kehässä jälleen starba! Muutama pieni stiplu tuli, se ei tehnyt mm. selän takana pomppuja normaalin ilmavasti mutta toisaalta ne oli samanlaisia kaikki joten ehkä tuomaritkin kuvittelivat niiden olevan tuollaisia. Mutta jälleen kerran Flow terästäytyi kisatilanteessa ja teki ihailtavan tarkkaa työtä! Saimme upeat pisteet ohjelmasta, 26,63, joihin olin enemmän kuin tyytyväinen. Näillä pisteillä Flow olikin kolmantena päivän päätteeksi ja pääsimme finaaliin! Tosin tiukkaa oli, eikä pisteissä ollut isoja eroja. Flow on päässyt nyt jokainen kerta finaaliin isoissa kisoissa, aika mahtavaa! Tosin viime vuonnahan emme startanneet finaalissa koska Flow sairastui yöllä. Muillakin suomalaisilla meni hienosti ja joukkueemme saikin hopeaa! Ruotsi oli kova luu voittaen molemmat joukkuekilpailut.

Päivän päätteeksi oli vielä joukkueiden palkintojenjaot ja finaalin lähtejärjestyksen arpominen.

Rin ja Flow olivat päättäneet molemmat napata viimeiset lähtöpaikat omiin finaaleihin, tasaista arpaonnea :)

Palkintojenjaon jälkeen oli vielä joukkueille visailu aiheena aiemmat PM-kisat. Nämä joukkueet oli sekoitettu eri maan osallistujista joten pääsi tutustumaan uusiin ihmisiin. Ilta oli pitkä mutta hauska, naurua riitti! Olisin silti lähtenyt mieluusti jo aihemmin hotellille lepäämään, etenkin kun Flowkin joutui olemaan kisapaikalla häkissä. Onneksi Flow nukkuu missä vaan mutta olishan se silti mieluummin nukkunut hotellisängyssä :P

Sunnuntaina pakattiin kamat hotellihuoneesta autoon ja lähdettiin kisapaikalle. Kaikilla finalisteilla oli puoli tuntia aikaa käydä vielä kehässä mutta itse kävin vain pikaisesti ottamassa muutaman front-tempun ja sitten keskittymään. Freestyle aloitti tänään ja oli kyllä hienoa päästä vikana kehään. Olin helpottanut Flowlle ohjelmaa, tein pomppukohdat niin, ettei se ollut mun selän takana. Tai mun oli tarkoitus tehdä joka toinen koiraan päin ja joka toinen selkä koiraan päin, tämän unohdin kehässä. Kolmannen tein sitten selkä koiraan päin mutta se ei sitten liikahtanutkaan. Oltiin ajauduttu vahingossa tosi lähelle kaiutinta ja Flow oli korvat luimussa. Ehkä se vähän reagoi noihin koviin musiikkeihin. Muuten Flow teki paremmin kuin eilen, enpä olisi voinut olla tyytyväisempi koiraan! Uusi ohjelma ja Flow teki kaksi superkuuliaista suoritusta peräkkäisinä päivinä.

Tämän jälkeen jännättiin vielä Sannan ja Rinin esitys ja voi jösses, miten taitava pienestä Rinpulasta onkaan tullut. Heidän ohjelma on niin kaunis ja hallittu kokonaisuus. Molemmat olivat niin edukseen isossa kehässä.

Pisteitä ei finaaleissa kerrottu vaan sijoitukset kerrottiin vasta palkintojenjaossa. Lopulta Flowlla oli samat pisteet Ruotsalaisen schapendoesin kanssa. Näillä oli myös samat pisteet precentation-osiossa joten kymmenyksen ero kaivettiin lauantain pisteistä. Flowlle siis neljäs sija! Pieni ero mutta eipä näillä sijoituksilla enää mitään väliä ole, ne eivät tuo mitään lisäarvoa suorituksille meikäläisen maailmassa. Voittajafiilis siitä, että koira teki erinomaista työtä jälleen kerran ja myös siitä, että itse uskalsin kokeilla jotain uutta, pois mukavuusalueelta pahemman kerran. Koira kun on super niin ohjaajankin täytyy yrittää kehittyä. Vaikeetahan se on mutta en mä jaksais aina samanlaisiakaan ohjelmmia tehdä.

Tuomaripisteissä oli isojakin eroja, tanskalaiset tuomarit eivät lämmenneet Flowlle kumpanakaan päivänä. Ainoastaan päätuomari, Grietje Wagenaar, oli jotain kirjoittanut. Lauantaina luki Wow, well done. Sunnuntaina oli enemmän tekstiä.

Grietje myös sanoi palkintojenjaossa meidän ohjelman olleen very impressive joten hän ainakin piti ohjelmastamme :)

Kisat oli täten taputeltu pakettiin ja lähdimme ajelemaan kohti Ruotsia. Käytiin pieni lisäkeikka Saksan rajalla, ihan vaan kaupassa siellä käytin.
Todistusaineistoa, olimme Saksassa.

Sunnuntaina ajelimme Malmöhön asti. Ensin ajattelimme yöpyä Kööpenhaminassa mutta kun yritimme soitella hotellia automatkan aikana, osoittautui se odotettua hankalammaksi. Siispä hurautin sillan yli, kysyimme tullimieheltä, onko varaamamme hotelli turvallisella alueella ja kun hän näytti peukkua, kurvattiin sinne. Oltiin käyty koirien kanssa lenkillä ja hotellissa lueskelimme uutisia iltapäivälehdistä ja siellä olikin heti juttu oudoista räjähdyksistä Malmössa. Great. Lähin räjähdys oli ollut alle kahden kilsan päässä meistä. Onneksi valitsemamme hotelli ei ihan missään ghetossa ollut, silti hieman mietitytti paikkavalinta. Aamulla lähdimme aika vikkelästi ajelemaan Tukholmaa kohti, toki siihen vaikutti myös kerrassaan paska sää, vettä tuli kuin sieltä.

Taukoja pidellen päästiin illaksi Viikkarin terminaaliin ja vihdoinkin kotia kohti. Käytiin porukalla buffetissa ja sen jälkeen vielä porukalla illanviettoa kunnes unimasa alkoi houkuttelemaan. Tosin laiva keikkui niin paljon että unesta ei ollut puhettakaan. Onneksi eilinen oli vielä vapaa niin sai toipua matkarähjääntymisestä. Nyt Flow saa hetken palautua näistä geimeistä ja sitten alkaa valmistautuminen SM-kisoja varten!