torstai 10. toukokuuta 2012

Tanskan tuliaisina uusi DK AVA-H

Alkuun tärkeimmät, Panda on kunnossa ja voi erinomaisesti! Koira oli jo torstaiaamuna oma pirteä itsensä, ilta ja alkuyö tipassa olivat tehneet tehtävänsä :) Torstaina mitattiin vielä verensokeri ja se oli täysin normaali. Päästiin siis säikähdyksellä, tosin erittäin isolla sellaisella.

Perjantaina oli sitten lähtö Tanskaan Hipin kanssa. Mentiin hyvissä ajoin lentokentälle jotta saatiin kaikki asiat hoidettua ajoissa. Matkaseurana oli Vuokko ja Vuokon lapsi sekä vanhemmat. Niin ja tietysti Hedda-kleini. Lento meni hyvin, Hippi alkaa olemaan jo niin tottunut lentäjä ettei ongelmia onneksi synny. Nytkin vaihtoi ehkä pari kertaa asentoa mutta muuten nukkui koko matkan ajan. Kööpenhaminasta jatkettiin junalla matkaa kohti Roskildea. Oikean junan löytyminen ei ollut ihan helppoa mutta (töykeiden) lipunmyyjien neuvosta päästiin lopulta jatkamaan matkaa. Roskildessa yritettiin etsiä Vuokon kanssa turisti-infoa jotta voisi kysyä millä busseilla pystyisimme viikonloppuna kulkemaan hotellin ja kisapaikan välillä. Kun vihdoinkin tämä info löydettiin, oli se kiinni. Oli joku ihmeen pyhäpäivä jonka takia suurin osa kaupoistakin oli kiinni. Menimme siis taksilla hotellille. Comwell-hotelli oli ihan hieno paikka ja ympärillä kivoja nurmialueita koirien juoksuttamiseen. Iltalenkin jälkeen oli aika kellahtaa iltapuulle, koiratkin olivat ihan puolikoomassa kiireisen päivän jälkeen.

Lauantaina lähdimme hyvissä ajoin kisapaikalle. Minä lähdin katsastamaan kisapaikkoja ja sumplimaan järjestyksiä sillä tokihan agility ja koiratanssi olivat lähes päällekkäin. Näyttelyalue oli valtava ja koiratanssikehä + agilitykehä tietysti vastakkaisissa päissä. Onneksi Hippi kisasi 2-luokassa koiratanssissa jossa oltiin ainoat osallistujat joten onnistuin sopimaan että päästään starttaamaan ihan ekana ennen 3-luokkaa. Agility sattui taas olemaan vähän myöhässä sillä ilmeisesti kehä siirrettiin toiseen paikkaan kun alkuperäinen oli ollut niin kuhmurainen. Tällä välin Vuokko oli leiriytynyt kleini-kehän laidalle joka oli onneksi puolessa välissä meidän kehiä.

Tanskan koiratanssikisa-käytäntö oli hyvin samanlainen kuin meidänkin. Kolme tuomaria arvosteli ja keskiarvo laskettiin näistä. Sijoituksista sai qualification-pisteitä, tosin en muistanut kysyä, pitikö saada joku tarvittava pistemäärä jotta näitä q-pisteitä sai. Hippi kävi hieman kuumana kehässä koska oltiin juostu jo tovi eestaas enkä oikein ehtinyt saada sitä rauhoittumaan. Tämä purkautui sitten koiran sooloiluna, esitti parissa kohtaa ihan itsekeksimiä variaatioita liikkeisiin. Ei kuitenkaan vinkunut sen kummemmin, muutama haukku pääsi. Jouduin kuitenkin muutamissa kohdissa aika selkeästi houkuttelemaan sitä tekemään temppuja koska muuten olisi vain jäkittänyt paikoillaan. Kehässä oli vähän epätasainen nurmi ja se saattoi vaikuttaa ainakin kaikkiin kahdella jalalla tehtäviin asioihin. Olisi pitänyt harjoitella enemmän nurmikolla ennen kisaa.

KT-kehästä päästyämme, lähdin katselemaan mitä agilitykehälle kuuluu. Siellä vielä rakennettiin rataa joten ihan ajoissa ehdin. Tosin tarkkaa aikaa ei ollut, milloin rataantutustuminen alkaisi joten hengailin siellä Hipin kanssa ja odottelin. Tässä vaiheessa olisi ollut varmasti fiksumpaa viedä koira välillä häkkiin nukkumaan mutta koska aikataulut olivat mitä olivat, en sitä uskaltanut tehdä. Loppujen lopuksi odotteluaika venyi melkein tuntiin ja sitten vasta päästiin starttaamaan. Rata oli hauska, tosin paljon esteiden ohituksia mitä Suomessa tuntuu harvemmin olevan. Hippi kävi tosi kuumana, haukkui ja näpsi lahjetta. Hienosti vedinkin heti 2-hypyn ohi kun yritin vähän suoristaa linjaa kepeille. Uudestaan hypylle ja seuraava kielto kepeiltä. Hippi vaan haukkui ja sinkoili. Tämän jälkeen saatiin touhu taas rullaamaan mutta eipä siinä ollutkaan kuin helppoa luukutusta. Puomilla käskytin hieman napakammin ja Hippi jäi alastulolle seisomaan, great. Sata käskyä ja sitten vasta varpaat tulivat nurmelle, great. Ihanaa lähteä Tanskaan asti pilaamaan puomin suoritus :D Lopun keinu oli sentäs hyvä eikä Hippi lähtenyt härkkimisiin mukaan. Tosin se oli jo viettänyt niin kauan aikaa radalla ettei takuulla ollut ihan terävimmässä kisamoodissa enää silloin. Tässä kyllä huomasi hyvin että Hippi oli oikeasti aika väsynyt koiratanssikisan, eestaas lentelyn ja odottelun jäljiltä. Startin jälkeen oli silti vähän plääh-olo sillä olin ilmoittautunut vain kahteen starttiin ja puolet niistä oltiin sitten jo sössitty. Olisihan tuolla ollut enemmänkin startteja mutten oikein ollut hiffannut sitä netti-ilmoittautumista...

Hedda-kleini oli ehtinyt käydä myös kehässä ollen siellä ROP. Näin Hepukista tuli Tanskan ja Pohjoismaiden valio, wuhuu! Kävin koiratanssikehällä kyselemässä tuloksia ja Hippi oli saanut 26,27 pistettä kun 30 oli maksimi. Varsin hyvät pisteet siis!

Vuokon vanhemmat lähtivät tavaroiden kanssa taksilla hotellille ja me lähdettiin kävelemään Roskilden keskustaan. Käytiin myös syömässä ja kaupassa hakemassa vähän iltapalaa. Keskustasta onnistuimme kyselimme neuvoa ja pääsimmekin oikeaan bussiin kohti hotellia. Näissä reissuissa päivät tuppaavat olemaan pitkiä ja rankkoja joten koiratkin olivat ihan puhki. Onneksi osaavat nukkua kun siihen on mahdollisuus. Hippi tosin "joutui" myös vahtimaan vauvelin syömisiä sillä sieltä aina tippui jotain herkkuja. Huoh, sheltti ja sheltin pohjaton ruokahalu.

Sunnuntaina oli kiva homma raahata aamulla kaikki laukut kisapaikalle sillä hotellihuone piti tietysti luovuttaa. Onneksi olimme taas niin ajoissa liikkeellä että saimme kasattua leirin näyttelykehän laidalle. Tanskassa oli lähes jokaisella teltta mukana, niin näyttelyssä, agilityssa kuin koiratanssissakin. Ja ihmiset viettivätkin koko päivän kehien laidalla. Agilityssakin ihmiset tulivat aamulla ja lähtivät myöhään iltapäivällä. Ei ollut Suomen tyyliä "kisat loppuivat viisi minuuttia sitten, kisakirja tänne niin pääsee lähteämään hetipois". Tänään vuorossa oli hyppyrata. Hauska, helpohko rata jossa vääriä putkenpäitä tarjolla. Rataantutustuminen kesti 25 minuuttia jolloin kaikki 3-luokkalaiset olivat samaan aikaan tutustumassa. Luokan aloitti maksit ja sitten oli minien vuoro. Tänään Hippi oli selvästi enemmän kuulolla ja tekikin ihan hyvän radan. Alun mutkaputkessa ilmeisesti liukastui koska kesti niin kauan tulla ulos sieltä. Meinasin saada Hipin ohi seuraavasta hypystä koska en ollut varautunut siihen että sillä kestää niin kauan putkessa. Videolta näki että Hippi liukasteli muutamissa kohdissa, Suomessa kun ei nurmikolla pääse käytännössä koskaan menemään. Tältä radalta saimme kuitenkin nollan :) Tuloksia ei ollut missään näkyvillä joten ehdin kleini-kehän laidalle hurraamaan kun Hedda oli tänäänkin ROP.

Sitten lähdimme kokeilemaan tikulla jäätä, josko tuloksia olisi jo saatavilla agilitykehällä. Toimistoteltassa osasivatkin sitten kertoa että Hippi oli kolmas ja sai hyppysertin :) Tämä tarkoitti sitä että voin anoa sille Tanskan hyppyvalion arvoa! Olipas kivaa että toinen noista radoista onnistui ja saatiin yksi valionarvo lisää :)

Nyt oli kotimatka edessä, enää tarvitsi päästä oikeaan junaan kohti lentokenttää. Eikä tämäkään voinut ihan kivutta käydä. Olimme ostaneen liput automaatista mutta junaan hypätessämme kävi ilmi että lastenvaunut tarvitsevat jonkun ekstralipun intercoty-junaan, tämä lippu on ilmainen mutta se pitää olla. Jösses mitä ihme urpoilua. Joten Vuokon porukka joutui jäämään odottelemaan seuraavaa junaa ja me jatkoimme tässä junassa Hipin kanssa. Juna oli tietysti ihan tupaten täynnä joten Hippi yritti nukkua laukun päällä mun seistessä vieressä. Varsin miellyttävä matka. Päästiin kuitenkin hyvin lentokentälle ja koska olin hieman ajoissa, oli edessä kuuden tunnin odottelu. Nuokuin odottelutilassa penkillä ja Hippi nukkui lentokassissa. Tämän reissun jälkeen oli astetta mukavampaa kömpiä omaan sänkyyn kun sinne vihdoin pääsi kahden jälkeen yöllä!

Videoita on mutta asuvat edelleen kamerassa. Yritän ehtiä jossain välissä lataamaan ne nettiin.